Friday, December 27, 2013

ស្ថានភាពអ្នកនិពន្ធខ្មែរបច្ចុប្បន្ន

វិស័យតែងនិពន្ធបានវិវត្តន៍ ទៅតាមសង្គមកាល ដូចជាកាល ពីជំនាន់ដើម អ្នកនិពន្ធ តាក់​តែងកំណាព្យ​ដើម្បី​​សូត្រថ្វាយ​​ព្រះអាទិទេព តែងសម្រាប់ព្រះរាជា ដោយចារនៅតាមផ្ទាំងសិលា តាម​សស្រ្ដាស្លឹក​រឹត និងក្រោយមក​ទៀត មានសរសេរនៅក្នុងសៀវភៅ និង​ភាពយន្ត។
អ្នកនិពន្ធមុន និងក្នុងសម័យមហានគរ ភាគច្រើនគឺជាពួកអ្នកមានឋានៈ​ខ្ពង់​ខ្ពស់​ក្នុង​សង្គម ពិសេស​គឺជាអ្នក ដែលស្ថិតនៅក្នុងត្រកូលក្សត្រ និងពួកព្រាហ្មណ៍ អ្នក​កាន់​សាសនា។ តែ​ក្រោយ​មក បន្ទាប់ពីព្រះពុទ្ធសាស នាចូលមកជ្រៅក្នុង ស្រទាប់មហាជន វិស័យតែង                និពន្ធ បានផ្លាស់ប្តូរប្រែប្រួល​បន្ដិច ដោយ​អ្នក​​និពន្ធ មានពួកវណ្ណៈក្សត្រ ព្រះ​សង្យ និងមហាជន។ ការតែង និពន្ធ មានការប្រែប្រួល ខ្លាំង គឺចាប់ពី​សម័យឧត្ដុង្គ និងបន្ទាប់ មកក្នុង​ដំណាក់កាលអាណា​និគម​និយមបារាំង។
អ្នកនិពន្ធ តែងតែនិពន្ធពីសាសនា ទំនៀមទម្លាប់ប្រពៃណី និងស្ថានការណ៍​សង្គម​។ ពិសេស​​បន្ទាប់​​ពីដំណាក់កាលអាណានិគមនិយមបារាំង អ្នកនិពន្ធខ្មែរបានតាក់ តែង​ប្រឌិតរឿង និង​កំណាព្យល្បើកជាច្រើន ដែលស្នាដៃទាំងនេះបម្រើការកម្សាន្ត និង​ការ​ត្រិះរិះពិចារណា ដល់​សារធារណជន។
មានអ្នកនិពន្ធខ្មែរសម័យមុនជាច្រើន ដែលអ្នកអានខ្មែរ សព្វថ្ងៃមិនស្គាល់ឈ្មោះ តែ​ពួក​គេ​បាន​បន្សល់ទុកស្នាដៃដ៏ច្រើន ជាធនធានសម្រាប់ការដុះដាលរបស់ មនុស្ស​ខ្មែរ ជំនាន់ថ្មី គ្រាន់​ពិចារណារៀនសូត្រ​គ្រប់សម័យកាល
រឿងព្រេងខ្មែរ រឿងធនញ្ជ័យ អាជ័យមីគ្រត កំណាព្យល្បើកដ៏ច្រើន ដែលសរសេរ​នៅក្នុង​សាស្រ្ដា​ស្លឹករឹត ឬនិយាយតៗគ្នា គ្មានអ្នកនិពន្ធច្បាស់លាស់ឡើយ អក្សរ​សិល្ប៍បែបនេះ បានបង្កប់ទៅដោយទស្សនវិជ្ជាខ្មែរ ការរិះគន់សង្គមសម័យនោះ និង​ជាប្រភពនៃវប្បធម៌ដ៏ជ្រាលជ្រៅ។ អ្នកសិក្សាតែងហៅអក្សរសិល្ប៍​បុរាណ​ទាំងនេះ​ថា​​អក្សរ​សិល្ប៍ប្រជាប្រិយ៍។
២.អ្នកនិពន្ធ និងសង្គមបច្ចុប្បន្នការតែងនិពន្ធ មិនមែននរណាក៏អាចធ្វើបាននោះទេ ពិសេស ចំពោះប្រជាជន​ខ្មែរ។ នៅក្នុង​សង្គមខ្មែរបច្ចុប្បន្ន ដែលពុំ សូវមានគេយកចិត្តទុកដាក់ វិស័យ
តែងនិពន្ធ​ស្ថិត​ក្នុងស្ថានភាព​ត្រូវ​គេ​មើល​រំលង។ អ្នកនិពន្ធខ្លួនឯង ក៏ទទួលស្គាល់ការលំបាកនេះ​ដែរ។
ការមិនរីកដុះដាលនៃវិស័យតែងនិពន្ធនៅកម្ពុជាទាក់ទងនឹងមូលហេតុគឺ៖
ក. ពុំមានការបណ្ដុះ ឬសម្រួចទេពកោលស្យអ្នកជំនាន់ថ្មី និងបរាជ័យជាបន្ត​បន្ទាប់​របស់​អ្នក​​និពន្ធ​​ដូចគ្នា បានធ្វើឲ្យ ក្មេងជំនាន់ក្រោយលេងចង់តែងនិពន្ធ។ ម្យ៉ាង​ទៀត ក្នុងស្ថានភាព​សព្វ​ថ្ងៃ ដែលពិភពលោក​កំពុងជ្រោម​ជ្រែង លើកស្ទួយសិទ្ធិ​ក្នុងការ​បញ្ចេញមតិ ក្នុងសង្គម​ខ្មែរ ប្រជាជន​​ខ្មែរ​ក៏​ទន្ទឹងចាំទទួលយក​លទ្ធិប្រជា​ធិបតេយ្យ​ មួយ​ពេញលេញដែរ តែតាមការ​វាយតម្លៃរបស់សហគមន៍អន្ដរជាតិឃើញថា សង្គម​ខ្មែរ​សព្វ​ថ្ងៃ អនុញ្ញាតឲ្យមានការ​បញ្ចេញ​មតិតិចណាស់ ដែល​ប្រការ​នេះ អ្នកអាច​មើល​ឃើញដោយខ្លួនឯង គឺសមាគមអ្នកនិពន្ធខ្មែរ ដែលពីមុន​ស្ថិត​ក្នុងភាព​អព្យា​ក្រិត ឯ​សព្វថ្ងៃត្រូវគ្រប់ គ្រងដោយអ្នកមានអំណាចនៅក្នុង​សង្គម ដោយគេ
យក​នាយករដ្ឋ​មន្រ្ដី​ខ្មែរ​ទៅ​ដាក់ពីលើធ្វើជាប្រធានកិត្តិយស ហើយសមាគម​ដ៏មានប្រជាប្រិយ​ក្នុង​ស្រុក មួយនេះ ចង់មិនចង់​ក៏​បង្ហាញឲ្យឃើញពី​អំណាច ដែលមិនអាច​មានអ្នក​និពន្ធ​ ណាម្នាក់ជាសមាជិក ហ៊ានបញ្ចេញមតិ ឬ​សរសេររិះ​គន់​សង្គម និងមនុស្ស​ក្នុង​រដ្ឋា​ភិបាលបច្ចុប្បន្ន​ដែរ គឺមានតែសរសេរ សរសើរលើកជើងតែប៉ុណ្ណោះ ដើម្បីទទួលបានរង្វាន់ ឬលាភ​សក្ការៈផ្សេងៗ។
អ្នកនិពន្ធខ្មែរហាក់កំពុងតែលង់លក់ក្នុងដំណេក ព្រោះតែ​គេមិនសរសេរ គេមិនបាន​ទទួល​​ការ​​ហ្វឹក​ហ្វឺនកាតែងនិពន្ធ​តាមបែបលក្ខណៈវិទ្យាសាស្រ្ត និងការ​រៀបចំឲ្យមានការ​ពិភាក្សាជាទូទៅ។ មួយទៀត​គឺសមាគមអ្នក​និពន្ធ​ខ្មែរ រៀប ចំឲ្យមាន​ការប្រកួត​ប្រជែង​តែងនិពន្ធ ដែល​មាន​ប្រធានបទ​កំណត់ គឺ​ការ​លើកស្ទួយអ្នកកាន់អំណាច​សព្វ​ថ្ងៃ និងទំនាក់ទំនង​ជាមិត្តភាពរវាង
កម្ពុជា​វៀត​ណាម ដែលហាក់ កំពុងប្រលោមអ្នកតែងនិពន្ធខ្មែរឲ្យចូលក្នុងសូង បណ្ដុះមិត្តភាពខ្មែរ យួន ចៀសវាងការរិះគន់យួន ពិសេសអំពីបញ្ហាទឹកដី ហើយអ្នកនិពន្ធខ្លះប្រឹងរកពាក្យអួតសរសើរដើម្បីឲ្យបានរង្វាន់ ឬកិត្តិយសតែប៉ុណ្ណោះ។
អ្នកនិពន្ធជាអ្នកប្រឌិតរឿងរ៉ាវក្នុងសង្គម។ សព្វថ្ងៃសង្គមខ្មែរមានបញ្ហាជាច្រើន ពិសេសបញ្ហាទឹកដីនិងបញ្ហាពុករលួយតែអ្នកនិពន្ធបាននិយាយរឿងរ៉ាវទាំងនេះតិចតួចណាស់ យើងបែរជាឃើញគណបក្សនយោបាយ ពិសេសគណបក្សជំទាស់ ដែលខ្នះខ្នែងក្នុងរឿងនេះ ទៅវិញ។
ខ. ការគំរាមកំហែង ដោយផ្ទាល់ ឬដោយប្រយោល ជាហេតុធ្វើឲ្យអ្នកនិពន្ធ​បាក់​ស្បាត មិន​ចង់និយាយ ឬសរសេរ ឬបញ្ចេញមតិរបស់ខ្លួន។ ទោះចង់ ឬមិនចង់ ការ​បញ្ចេញ​មតិ​នៅកម្ពុជា បាន​ឡោម​​ព័ទ្ធទៅដោយភាព​ភ័យខ្លាច​ដ៏ ចាស់គំរិល។
អ្នកនិពន្ធ មិនមែនជាអ្ននយោបាយទេ អ្នកនិពន្ធពុំមានឧកាសកាន់អំណាច ហើយ​​ក៏ពុំ​ដែល​ចង់​បានអំណាចដែរ។ អ្វីដែលអ្នកនិពន្ធប្រឌិតឡើង គឺដើម្បី​ឲ្យមាន​ការ​​កម្សាន្ដ និង​​​ឲ្យ​សង្គម​​មនុស្ស​ពិចារណា គឺពិចារណា ដើម្បីឈាន​ទៅរកការរីក​ចម្រើន ការ​ផ្លាស់​​ប្ដូរ​ឥរិយា​បថ និងទៅរក​សុភមង្គល​​ក្នុងសង្គម។ តែអ្នកនយោ ​បាយខ្លះ តែងតែ​យក​អ្វីៗដែល​អ្នក​​និពន្ធ​សរសេរ ទៅ ប្រៀបធៀប​នឹងទង្វើរបស់ខ្លួន ទៅប្រៀបនឹង​អំពើ​មិនស្មោះត្រង់ ដែលខ្លួន​បាន​ប្រព្រឹត្ត ហើយចោទប្រកាន់ ថា​អ្នកនិពន្ធ​បរិហារ​​កេរ ថា​អ្នកនិពន្ធនិយាយ​មិន​ពិត ថាអ្នក​និពន្ធ​រិះគន់គេ និងបង្កើតជាលេស​ចាប់​ចង ឬសម្លាប់​ដោយគ្មាន​ការជំនុំជម្រះ​ក៏​មាន ដែល​រឿងរ៉ាវ ទាំងនេះ អ្នកនិពន្ធខ្មែរគ្រប់​ជំនាន់សុទ្ធ តែមានពិសោធ​ហែលឆ្លង​កាត់។
នៅកម្ពុជាប្រព័ន្ធព័ត៌មានស្ទើរតែទាំងអស់ ត្រូវបានគ្រប់គ្រង ឬឃ្លាំមើលដោយ​រដ្ឋាភិបាល ការសរសេរ ឬតែងនិពន្ធ និងផ្សព្វផ្សាយ កម្រនឹងគេច​រួចពីការតាម​ដាន​របស់ មនុស្សរបស់រដ្ឋាភិបាលណាស់។ មានអ្នក​ប្រជាធិបតេយ្យ អ្នក ស្រឡាញ់សេរីភាពជាច្រើន ដែលប្រឹង​ប្រែង​រើបម្រះចេញ​ពី​សង្គម ដែលគ្រប់ គ្រង​របៀបផ្ដាច់ការដូច សព្វថ្ងៃ តែពួកគេត្រូវ​លង​បន្លាច និងត្រូវរងនូវ​ទារុណកម្ម​ដូចបានបញ្ជាក់ខាងលើ។
កាលពីការបោះឆ្នោតឆ្នាំ២០០៨ អ្នកកំប្លែងឈ្មោះឡោស៊ី និងលោកចម្រើន ត្រូវ​បាន​គណ​បក្សនយោ​បាយមួយ ជួលឲ្យលែងកំប្លែង ក្រោយមកគណបក្សកាន់​អំណា​ច​គម្រាមអ្នក​ទាំង​នេះ​រហូត ចុងក្រោយ លោកឡោស៊ី សម្រេចចូលបម្រើ​គណ​បក្ស​នយោបាយនោះ។ ការ គំរាមដល់អាយុជីវិតនៅតែបន្ត ហើយមិន​អនុញ្ញាតឲ្យ​អ្នក​កំប្លែង​រូបនេះ ចេញសម្តែង​តាមគ្រប់កញ្ចក់ទូរទស្សន៍។ រហូត ដល់ពេលនេះ នាយ​ឡោស៊ី បានសុំអភ័យទោសរាប់​សិបដង ទៅនាយករដ្ឋមន្រ្ដី ឬអ្នក ដឹកនាំគណបក្ស តែនៅតែគ្មាន​ឧកាស​ចេញ​សម្ដែង ដដែល។ គាត់រស់នៅ​ដោយ​សារមុខរបរសម្ដែងកំប្លែងរាល់ថ្ងៃ​គាត់​គ្មាន​ការងារធ្វើទេ តែមិន មាននរណា​ហ៊ាន​ជួលគាត់។
នៅក្នុងភូមិភាគអាស៊ីអាគ្នេយ៍ ប្រទេសថៃ សឹង្ហបុរី ម៉ាឡេស៊ី ជាប្រទេស​ដែល​នាំ​មុខ​ផ្នែក​សេដ្ឋកិច្ច ហើយ រដ្ឋាភិបាលប្រទេសទាំងនេះ មានឆន្ទៈក្នុងការជំរុញឲ្យ​វិស័យ​​វប្បធម៌រីក​ចម្រើន អ្នក​និពន្ធ ក៏បានការទទួល ស្គាល់ពីមហាជនទូទៅផ​ងដែរ តែ​នៅ​​​កម្ពុជាប្រទេស​ដ៏​ក្រីក្រ​មួយនេះ គ្មាន​មូល​និធិសម្រាប់​ផ្ដល់ឲ្យ​អ្នកនិពន្ធ​ឡើយ តែបើ​គេ​ឲ្យវិញ គឺដើម្បីមប្រើ​ប្រយោជន៍​នយោបាយ​របស់​ពួកគេ​តែប៉ុណ្ណោះ គណបក្សនយោបាយ ណាគ៏មានគំនិតបែបនេះដែរ។ អ្នកនិពន្ធមិន​មានសេរីភាពក្នុងការ​បញ្ចេញ​គំនិត​ដោយ​សេរី​ឡើយ។
ការជ្រើសរើសវិជ្ជាជីវៈជាអ្នកនិពន្ធ អ្នកនិពន្ធទាំងឡាយដឹងជាមុនថា យើងនឹង​ប្រឈម​មុខ យើងនឹងទទួលទោស ត្រូវរត់ចោលស្រុក ឬអាចនឹងត្រូវគេសម្លាប់ តែជនដែលតាម​ឈ្លានីសអ្នកនិពន្ធភ្លេច​គិតថា គេកំពុងតែបំផ្លាញ វប្បធម៌​របស់ខ្លួន ព្រោះថា បើគ្មាន​អ្នក​និពន្ធ បើគ្មានអ្នកនិពន្ធ​ឯក​រាជទេ អ្វីដែល អ្នកបានឮគឺមានសំឡេងតែមួយគត់ ហើយមនុស្សជំនាន់ក្រោយ និងបាត់​បង់​ឧកាសដឹងឮរឿង រ៉ាវរបស់មនុស្សជំនាន់មុន តាមរយៈការប្រឌិតរបស់អ្នកនិពន្ធ ពេល​នោះ​ហើយ ដែលសង្គមមិនអាចរីក​ចម្រើន​បានឡើយ។ ជាក់ស្ដែង ក្រោមការគ្រប់គ្រង​របស់​ពួកខ្មែរក្រហម ដែលមានការកាប់​សម្លាប់យ៉ាងរង្គាល ហើយ បំផ្លាញមរតកវប្បធម៌​គ្មាន​សល់ រហូតដល់ពេលនេះ​ជិត​៤០ឆ្នាំហើយ​ សង្គមខ្មែរ មិនទាន់មានអ្នកនិពន្ធឆ្នើម មិន​ទាន់មានអ្នកនិពន្ធកម្រិត​អន្តរជាតិ​នៅឡើយទេ។ យើងជាខ្មែរ ត្រូវហ៊ានទទួលស្គាល់ថា ដូន​តាយើងខ្លះ និង​សម័យ​របស់យើងនេះ បានប្រព្រឹត្តមិនគប្បីចំពោះអ្នកនិពន្ធ ដែលជា​ផ្នែក​មួយ នាំ​ឲ្យអក្សរសាស្រ្តជាតិ វប្បធម៌ ជាតិឈានទៅរកការរលត់រលាយ។
៣.អ្នកនិពន្ធ និងស្នាដៃសព្វថ្ងៃ ព្រោះតែសង្គមខ្មែរនៅមានការត្បិតត្បៀត សិទ្ធិសេរីភាពអ្នក      និពន្ធ ជា​ហេតុ​ធ្វើឲ្យ​អ្នកនិពន្ធ ស្ងប់ស្ងាត់។ នៅក្នុងសង្គមខ្មែរ ពុំមានស្នាដៃរបស់អ្នកនិពន្ធ ជំនាន់ ថ្មី​ណាមួយ​លេច​​ធ្លោ​នៅ​ឡើយទេ ដោយហេតុថា អ្នកនិពន្ធមិនមានទំនាក់ ទំនងគ្នា អ្នក​និពន្ធមិនបាន​ទទួល​ការ​បណ្តុះបណ្តាលឲ្យស៊ីជម្រៅ អ្នកនិពន្ធមិន ទទួលមាន​គំនិតថ្មី​ពី​ខាង​ក្រៅ អ្នកនិពន្ធ​ក្រីក្រ មិនមានពេលគ្រប់គ្រាន់ នឹងគិតគូរ អំពីការតែងនិពន្ធ ឲ្យ​បាន​​ពេញលេញ អ្នកនិពន្ធនៅ​មានភាព​ខ្លាច​រអា មិនហ៊ានបោះពុម្ព ផ្សាយស្នាដៃ​របស់ខ្លួន។
ស្នាដៃមួយចំនួន ដែលមាននៅលើទីផ្សារ ភាគច្រើន គឺជាស្នាដៃដែលផ្សាយ​ដដែលៗ ស្នាដៃ​មួយ​ចំនួនធំ មិនទាន់មានគុណសម្បត្តិ អាចជួយឲ្យអ្នកអានខ្មែររកឃើញពន្លឺ​ថ្មី​ឡើយ។
ប្រជាជនខ្មែរមានទម្លាប់អានសៀវភៅតិចណាស់ នេះជាមូលហេតុមួយ ដែល អ្នក​និពន្ធ​ពិបាក​​​បញ្ចេញ​ស្នាដៃរបស់ខ្លួនទៅលើទីផ្សារដែរ ព្រោះថានៅកម្ពុជា មិនទាន់ មាន​​អ្នក​បោះ​​ពុម្ពផ្សាយ​ល្អទេ តែ បើមានវិញ គឺអ្នកនិពន្ធត្រូវបង្ខំចិត្តលក់ ស្នាដៃរបស់គេ យ៉ាង​ថោក​បំផុត ទៅ​ឲ្យអ្នក​បោះ​ពុម្ពផ្សាយផ្ដាច់មុខតែម្ដង។
ក្នុងទសវត្សទី៧០ ប្រជាជនកម្ពុជាជាងប្រាំលាននាក់ដែលរងគ្រោះ ព្រោះរបបខ្មែរ​ក្រហម
តែ​មានអ្នកសរសេរអំពីដំណើរជីវិតកាលនោះប្រហែល១០០នាក់ប៉ុណ្ណោះ។
៤.អ្នកនិពន្ធ និងការអប់រំអ្នកនិពន្ធខ្មែរសម័យថ្មី ភាគច្រើនមិនមានការបណ្ដុះ បណ្តាលតាមបែបវិទ្យាសាស្រ្ត​ទេ។ ការ​​ចេះតែងនិពន្ធ ពិសេសកំណាព្យ គឺអ្នកនិពន្ធយើងចេះ អាចតែងបានតែ​តាមទម្រង់ ឬតាម​បែប​បទរបស់អ្នកនិពន្ធមុនៗតែប៉ុណ្ណោះ ដែលទម្រង់នៃការតែងនិពន្ធ និងអត្ថន័យ​នៅ​មានលក្ខណៈបុរាណ ឯខ្លឹមសារដ៏ស៊ីជម្រៅប្រៀបទៅអ្នកនិពន្ធនៅបស្ចឹមប្រទេស គឺ​យើងទទួលស្គាល់ថា​នៅ​​មានកម្រិតនៅឡើយ។
អ្នកនិពន្ធ ដែលចេះភាសាបរទេស អ្នកនិពន្ធ ដែល មានឧកាសចេញទៅ​បរទេស និង​ទទួល​ការបណ្តុះ បណ្ដាលនៅបរទេស គេមានសមត្ថភាពខ្ពស់ក្នុងការ​តែង​និពន្ធ។ តែ​អ្នកនិពន្ធ​ខ្មែរ​តិចណាស់ ដែល មានសំណាងចេញពីប្រទេសរបស់ខ្លួន ព្រោះសង្គម​ខ្មែរ​ហាក់ដូចជា​បិទជិត ហើយអ្នកនិពន្ធបរទេសតិចណាស់ ដែលធ្វើការ​សហការ​ជាមួយ​អ្នកនិពន្ធខ្មែរ។ តែបើគេសហការការវិញ គឺក្នុងបំណងតែមួយ គឺបំបិទមាត់ អ្នក​និពន្ធមិនឲ្យបញ្ចេញ​មតិ​ ព្រោះមិនចង់ឲ្យអ្នកនិពន្ធរិះគន់ ពីប្រទេសរបស់គេ ដែលកំពុងមានឥទ្ធិពលលើសង្កមខ្មែរ នេះជាអ្វីដែលមានកន្លងមក។ កត្តាទាំង​នេះហើយ ដែល​បណ្ដាលឲ្យអ្នកនិពន្ធខ្មែរ ក៏ដូចវិស័យតែងនិពន្ធធ្លាក់ចុះ។
៥.ប្រភេទនៃការតែងនិពន្ធ អ្នកនិពន្ធនៅកម្ពុជា មិនទាន់បានបែងចែកដូចនៅ ប្រទេសជឿនលឿនទេ មាន អ្នក​និពន្ធ​​ខ្លះ អាចតែងកំណាព្យ ចម្រៀង និងប្រលោមលោកផងដែរ ឯអ្នកនិពន្ធ ខ្លះ ទៀត​អាចតែងភាព​យន្ដ តែអ្នក​និពន្ធ​ភាព​យន្ដមិនមានច្រើនទេ ស្របនឹងសម័យកាល​បច្ចុប្បន្ន ដែលវិស័យ​ភាពយន្ដធ្លាក់ចុះខ្សោយ​ផង។
អ្នកនិពន្ធក៏មានឋានៈដូចអ្នកនយោបាយដែរ តែអ្នក និពន្ធត្រូវកសាងសមត្ថភាព ដោយ​​សរសេរ និងផ្សាយឲ្យបានច្រើន ឲ្យមានន័យទើបឈានទៅដល់មានការ​ទទួលស្គាល់​ពី​មហាជន។ ម្យ៉ាងទៀត នៅកម្ពុជាមិនសម្បូរណ៍របៀបតែងនិពន្ធ ដូចនៅ បណ្ដាប្រទេស​ផ្សេង​ទេ ឧ:​ បើនិយាយពីMeta fiction គឺ យើងមិនដឹងថា តើជារបៀបគិត របៀបតែង និង​គំនិតក្នុងរឿងបែបនេះយ៉ាងណាទេ។
៦.តម្លៃជាអ្នកនិពន្ធ អ្នកនិពន្ធមានតម្លៃ មានកិត្ដិយស ដោយគ្មាននរណាប្រកួតប្រជែងបាន ហើយតម្លៃ​នេះ​មិន​មែនបានដោយការបោះឆ្នោត គៃបំបាត់សន្លឹកឆ្នោតទេ គឺបាន​មក​ដោយ​សុចរិត ដោយ​គំនិត​ប្រាជ្ញាច្នៃប្រឌិត គឺជាកិត្តិយសដែលមនុស្សជាតិទទួលស្គាល់ ព្រោះ​​​អ្នកនិពន្ធ និពន្ធ​រឿងប្រលោមលោក កំណាព្យ និងអត្ថបទផ្សេងៗ ឡើង ដើម្បី​បម្រើសាធារណៈជន។ បើ​បទ​និពន្ធរបស់​គេ​មាន​លក្ខណៈសាកល ទៀតនោះ នោះ​គេពិត​ជា​បានទទួលការគាំទ្រពី​
ពិភពលោក​មិនខាន។
ដោយឡែក អ្នកនិពន្ធខ្មែរ ដែលស្នាដៃនៅមានកម្រិតស្រាប់នោះ ថែមទាំងមិនទាន់​មាន​​ការ
លើកទឹកចិត្ត ពីស្រទាប់មហាជន និងរដ្ឋាភិបាលថែមទៀត។ ទន្ទឹមនោះ អ្នកនិពន្ធ​​មួយ​ចំនួន  រង
នូវការ​ប្រមាថ ការគម្រាមគំហែង ដែលធ្វើឲ្យពួក​គេពិបាកទ្រាំ​ទ្រ និងសុខចិត្ត​បោះបង់ចោល
ការ​តែងនិពន្ធក៏​មាន។ អ្នកនិពន្ធខ្មែរ ពុំមានត្រូវបាន​គេតម្លៃឡើយក្នុងសង្គម​ខ្មែរបច្ចុប្បន្ន។

៧. អ្នកនិពន្ធ និងសេរីភាព ក្នុងដំណាក់កាលដែលអ្នកនិពន្ធត្រូវគេបោះបង់ចោល មានយុវអ្នកនិពន្ធមួយ ចំនួន​បាន ព្យាយាម​ដុះដាលដោយខ្លួនឯង ដោយពួកគេតែង​​និពន្ធ ហើយចេញ ផ្សាយ​តាម​Blog​របស់​គេ។ អ្នក​និពន្ធ​មួយចំនួនទៀត បង្កើតឲ្យមានបណ្ដាញទាក់ ទងតាម​រយៈ​​ប្រព័ន្ធ​បច្ចេក​វិទ្យា​ក៏មាន។ ប៉ុន្ដែអ្វីទាំង​នេះ ដែលអ្នកនិពន្ធកំពុងធ្វើ នៅតែនាំមក​នូវ​ការ​បារម្ភដដែល ព្រោះ​សព្វ​ថ្ងៃ ការគម្រាមកំហែង​មិន​ទាន់បាន ធូរស្រាលនៅឡើយ​ទេ។
លោកហង្ស ចក្រា ចាងហ្វាងកាសែតខ្មែរម្ចាស់ស្រុកនិងជាសមាជិកអង្គការភែនកម្ពុជា ធ្លាប់
ត្រូវបានអ្នកមានអំណាចប្ដឹងរហូតជាប់គុក ព្រោះតែគាត់ សរសេរអត្ថបទ អំពីបញ្ហាអំពើពុក​រលួយនៅកម្ពុជា។ លោកគឹម សុខា កាល នោះជាប្រធាន អង្គការសិទ្ធិ​មនុស្ស​មួយ លោក
​ម៉ម សូណង់ដូ ជានាយកវិទ្យុសំបុកឃ្មុំ ក៏ធ្លាប់ត្រូវបានរដ្ឋាភិបាលចាប់​ដាក់គុកអស់ជាច្រើនខែ
ដែរ រួមទាំងអ្នក កាសែត​ផ្សេងទៀត ត្រូវបាន​តុលាការកោះហៅ​ជាបន្ដបន្តាប់ ព្រោះតែការ
បញ្ចេញមតិរបស់ពួក ចុងក្រោយគឺលោក សេង គុណការ បុគ្គ​លិក​អង្គការ​ស្បៀង​អាហារ​ពិភព​ លោកគ្រាន់តែចែកផ្សាយការរិះគន់មេដឹកនាំរដ្ឋាភិបាលខ្មែរ ដែលដកចេញពីគេហទំព័រ
ខេ អាយ ត្រូវតុលាការរាជធានីភ្នំពេញផ្តន្ទាទោស យ៉ាងតក់ក្រហល់ នេះ​ជា​វិធាន​ការ​បំបាត់​សេរី​ ភាព​បញ្ចេញ​មតិរបស់រដ្ឋាភិបាលបច្ចុប្បន្ន។ ប្រសិនបើអ្នកនិពន្ធ​ណាហ៊ានសរសេរបញ្ចេញ មតិតិរិះគន់ អ្នកនិពន្ធ​ខ្មែរ​​រូបនោះ ពិតជាវាសនា មិនខុសពីចូលគុកឡើយ។
មានអ្នកនិពន្ធខ្លះ ដោយសារតែមានការគាបសង្កត់ខ្លាំងពេក ធ្វើឲ្យពួកគេបង្ខំចិត្ត រត់​គេច​​ចេញពី​ស្រុកទេស ព្រាត់ប្រាសក្រុមគ្រួសារ ហើយកសាងជីវភាពថ្មីនៅ បរទេស​ទាំង​លំបាក​​លំបិន។  អ្នកនិពន្ធ​ណា ដែលហ៊ានសរសេររិះគន់ចំពោះ ឬ មិនចំពោះដល់​អ្នក​មាន​ឋានៈ​យសស័ក្កក្នុង​រដ្ឋា​ភិបាល អ្នក​និពន្ធ​នោះ មិនដែល ទទួលមាន វាសនា​ល្អឡើយ។ ប៉ុន្មានឆ្នាំមុននេះនេះ លោកគង់ ប៊ុន​ឈឿន អ្នក​និពន្ធ​​​ជើងចាស់ លោក​ជាអ្នកនិពន្ធ​ប្រលោម​លោក កំណាព្យ ចម្រៀង និង​ភាព យន្ដ​ផងនោះ ចុង​ក្រោយ​​​​​សម្រេច​​និរទេសខ្លួន​ទៅរស់នៅប្រទេសន័រវេស។ អ្នកនិពន្ធឈ្មោះ ប៉ែន ពុទ្ធសភា កំពុងតែរត់គេចខ្លួនពីការ​តាម​ចាប់របស់អជ្ញាធរ ដែលរហូតមកដល់ពេលនេះ មិនដឹង​ថានៅទីណាផង។
៨.សារជាតិអ្នកនិពន្ធ អ្នកនិពន្ធ ជាមនុស្សពិសេស ដែលបង្កើតប្រវត្តិ​សាស្រ្ដ​បាន ដោយ       ប្រឌិតទាំងស្រុង ហើយ​ស្នាដៃ​របស់គេបង្ហាញនូវតថភាពសង្គម។ អ្នក​និពន្ធ​ខ្មែរ ក៏មានអត្តសញ្ញាណ​នេះដែរ។ អ្នកនិពន្ធមានឋានៈវណ្ណៈ ដូចអ្នកនយោបាយដែរ តែផ្ដល់កិត្តិយស​ដោយ​មហាជន និងទទួលទោសទណ្ឌពី អ្នកមានអំណាចក្នុងសង្គម។
នៅកម្ពុជា អ្នកនិពន្ធណាដែលសរសេររិះគន់ដល់រដ្ឋាភិបាល ដោយផ្ទាល់ ឬ​ដោយ​​ប្រយោល ថារដ្ឋាភិបាលមិនគោរព​សិទ្ធ​មនុស្ស ថារដ្ឋពុក​រលួយ ​ប្រទេស​ផ្ដាច់ការ អ្នក​និពន្ធ​នោះ ត្រូវបានគេកត់សំគាល់ មិនយូរមិន​ឆាប់នឹង​ត្រូវទទួល​ទោសទណ្ឌ ហើយ​គេ​អាចនឹង​ចាត់ទុកថា អ្នកនោះជាសមាជិកសកម្មរបស់​គណបក្សនយោបាយ ទោះ​បី​អ្នកនិពន្ធរូប​នោះ​ មិន​មែនជាសមាជិករបស់​បក្សនយោ បាយណាមួយក្តី។ មានអ្នក​និពន្ធខ្លះ ចុងក្រោយ ត្រូវបង្ខំ​ចិត្ត​ចូលរួម​ក្នុងគណបក្ស​នយោបាយ​ដែរ ព្រោះបើមិន​ចូលរួមជាសមាជិកគណ​បក្ស​​នយោបាយ​ទេ ពួកគេ មិនបានជំនួយពេល​មាន​គ្រា​អាសន្ន ឬការគំរាម​កំហែង​ជាយ​ថា​ហេតុ​ណាមួយ ការពិត សូម្បីតំណាងសិទ្ធិ មនុស្ស​អង្គការសហ​ប្រជា ​ជាតិប្រចាំកម្ពុជា ក៏រដ្ឋាភិបាលនេះ ចោទប្រកាន់ថា ធ្វើការ​បម្រើ​ឲ្យគណបក្សប្រឆាំងដែរ។
ជារួមស្ថានភាពសង្គមខ្មែរ មិនអនុញ្ញាតឲ្យអ្នកនិពន្ធ បញ្ចេញមតិដោយសេរីបាន​ឡើយ មិន​ត្រឹមតែប៉ុណ្ណោះ អំពើ​ហឹង្សា ឬការចាប់ចង ការកោះហៅតាមរយៈ​តុលាការ​នៅតែជាបញ្ហា នៅតែជា​ការ​គំរាមដល់អារម្មណ៍អ្នកនិពន្ធដែរ។ មាន​តែការ​សម្លឹងមើល និងជួយជ្រោម​ជ្រែងពី​បរទេសទេ ដែលនាំឲ្យមានការអនុវត្ត​ប្រជា​ធិប​តេយ្យនៅ​ កម្ពុជា ការបញ្ចេញមតិប្រព្រឹត្តទៅ​បាន​រលូនខ្លះ៕

No comments:

Post a Comment