Tuesday, September 10, 2013

សំណុំរឿង​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ: កម្ពុជា និង ថៃ​


ផែនទី​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ
នៅ​តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ​ ក្រុម​អ្នក​ច្បាប់​របស់​ប្រទេស​ថៃ និង​កម្ពុជា ទើបតែ​បាន​បញ្ចប់​ការ​ធ្វើ​អំណះអំណាង​ផ្ទាល់មាត់​រៀងៗ​ខ្លួន នៅ​ខណៈ​ដែល​តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ​ពិចារណា​ចំពោះ​សំណើ​របស់​កម្ពុជា​ សុំ​ឱ្យ​ធ្វើការ​បកស្រាយ​ឡើង​វិញ​នូវ​សាលក្រម​ឆ្នាំ​១៩៦២ ស្តីពី​ជម្លោះ​ជុំវិញ​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ ។ ជម្លោះ​ដែល​បាន​កើតឡើង​សា​ជា​ថ្មី​ចាប់ពី​ឆ្នាំ​២០០៧ ភាគច្រើន​គឺ​បណ្តាល​មក​ពី​កម្លាំង​នយោបាយ​ជាតិនិយម ជា​ពិសេស ចលនា​អាវ​លឿង​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​ថៃ ។ ប៉ុន្តែ ទោះបីជា​យ៉ាងណា​ក្តី ជម្លោះ​នេះ​បាន​កើត​ឡើង​ក៏​ដោយសារ​តែ​ការ​ពុំ​យល់​ស្របគ្នា​លើ​ភាព​ ត្រឹមត្រូវ​ផ្នែក​គតិយុត្តិ​ ដែល​បច្ចុប្បន្ន​នេះ​ភាគី​ទាំង​ពីរ​កំពុង​លើក​ឡើង​ចំពោះ​មុខ​តុលាការ​ យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ មូលដ្ឋាន​ដែល​ខ្លួន​យល់​ឃើញ​ថា អត្ថន័យ​គួរតែ​មាន​ខ្លឹមសារ​បែប​ណា ។ ការ​ពិនិត្យ​មើល​មួយ​ឱ្យ​កាន់​តែ​ច្បាស់​លើ​ជម្លោះ​គតិយុត្តិ​នេះ បាន​បង្ហាញ​ឱ្យ​ឃើញ​នូវ​ច្រក​មួយ​ដើម្បី​ដោះស្រាយ​ជម្លោះ​ដែល​អាច​បង្ក​ មហន្តរាយ​ធ្ងន់ធ្ងរ ។​
ភាព​ចម្រូងចម្រាស​នា​ពេល​បច្ចុប្បន្ន​នេះ ផ្តោត​ទៅ​លើ​ព្រំដែន​នៅ​តំបន់​ជុំវិញ​ប្រាសាទព្រះវិហារ ។ សាលក្រម​ឆ្នាំ​១៩៦២ បាន​ប្រគល់​ប្រាសាទព្រះវិហារ​មក​ឱ្យ​កម្ពុជា និង​តម្រូវ​ឱ្យ​ប្រទេស​ថៃ​ដក​កងកម្លាំង​សន្តិសុខ​ដែល​បាន​ដាក់​នៅ​ក្នុង​ ប្រាសាទ ឬ «ក្នុង​តំបន់​ក្បែរ​ប្រាសាទ​ដែល​ស្ថិត​ក្នុង​ទឹកដី​កម្ពុជា» ។ តុលាការ​បាន​ផ្តល់​ហេតុផល​ថា ថៃ​បាន​ទទួល​ស្គាល់​ផែនទី​ឆ្នាំ​១៩០៧ អំពី​ខ្សែបន្ទាត់​ព្រំដែន​ដែល​រៀបចំ​ឡើង​ដោយ​អ្នកជំនាញ​គូស​ផែនទី​របស់​ បារាំង​ ដែល​បាន​ដាក់​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ​ចូល​ក្នុង​ទឹកដី​ប្រទេស​កម្ពុជា ។ ទោះបីជា​យ៉ាងណា​ក្តី តុលាការ​ពុំ​បាន​កំណត់​អំពី​តំបន់​ក្បែរ​ប្រាសាទ ឬ​ពិភាក្សា​អំពី​ស្ថានភាព​គតិយុត្តិ​របស់​ផែនទី​ឆ្នាំ​១៩០៧ នៅ​ក្នុង​ផ្នែក​នៃ​សេចក្តី​សន្និដ្ឋាន​ដែល​និយាយ​អំពី​សេចក្តីសម្រេច​នោះ​ ទេ ។​
កាលពី​សប្ដាហ៍​មុន ក្រុម​អ្នក​ច្បាប់​ថៃ​បាន​អះអាង​ថា​សេចក្តីសម្រេច​ឆ្នាំ​១៩៦២​ របស់​តុលាការ​ជាប់​ពាក់ព័ន្ធ​តែ​នឹង​តួ​ប្រាសាទ និង​តំបន់​ជុំវិញ​ដែល​នៅ​កៀកៗ​តែ​ប៉ុណ្ណោះ ។ អ្នក​ច្បាប់​ទាំងនោះ​បាន​លើក​ឡើង​ថា ថៃ​បាន​គោរព​តាម​សាលក្រម​ដែល​តម្រូវ​ឱ្យ​ខ្លួន​ដក​កងកម្លាំង​សន្តិសុខ​ចេញពី ​តួ​ប្រាសាទ និង​ថា​កម្ពុជា​បាន​ទទួល​យក​ការ​អនុវត្ត​របស់​ថៃ​ហើយ ។ ក្រុម​អ្នក​ច្បាប់​ថៃ​បាន​លើក​ឡើង​ថា ហេតុ​ដូច្នេះ ពុំគួរ​មាន​ការ​បកស្រាយ​ឡើង​វិញ​នូវ​សាលក្រម​របស់​តុលាការ​យុត្តិធម៌​ អន្តរជាតិ​ទេ ។ ក្រុម​អ្នក​ច្បាប់​កម្ពុជា​បាន​ឆ្លើយ​តប​ថា ជម្លោះ​ពិតជា​បាន​កើតឡើង​មែន ហើយ​ថា សាលក្រម​បាន​បង្ហាញ​ពី​លក្ខណៈ​ដែល​ត្រូវ​ប្រតិបត្តិ​តាម​លើ​ខ្សែបន្ទាត់​ ផែនទី ព្រោះ​សេចក្តី​សម្រេច​នៅ​ក្នុង​សាលក្រម​ឆ្នាំ​១៩៦២ គឺ​ពុំ​អាច​កាត់​ផ្តាច់​ចេញពី​សេចក្តី​សំអាង​ហេតុ​បាន​ឡើយ ។ ដូច្នេះ ក្រុម​អ្នក​ច្បាប់​កម្ពុជា​បាន​អះអាង​ថា ទាំង​ប្រាសាទព្រះវិហារ​ និង​ដី​ទំហំ​៤.៦​គីឡូ​ម៉ែត្រការ៉េ​ដែល​នៅ​ជាប់​ផ្នែក​ខាងលិច​គឺជា​កម្មសិទ្ធិ​របស់​កម្ពុជា ។
នៅ​ពេល​ពិចារណា​អំពី​ការ​លើក​អំណះអំណាង​នេះ​ តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ​ត្រូវ​ប្រឈម​នឹង​សំណួរ​គតិយុត្តិ​ជា​មូលដ្ឋាន​ចំនួន​ពីរ: ១.​តើ ​ជម្លោះ​រវាង​ប្រទេស​ថៃ និង​កម្ពុជា ពន្យល់​នូវ​លក្ខណៈ​ស្របច្បាប់​ឱ្យ​មាន​ការ​បកស្រាយ​ឡើង​វិញ​នូវ​សាលក្រម​ ឆ្នាំ​១៩៦២ ដែរ​ឬ​យ៉ាងណា ? ២. ​ ហើយ​ប្រសិនបើ​តុលាការ​សម្រេច​បកស្រាយ​ឡើង​វិញ​នូវ​សាលក្រម​នេះ​មែន តើ​ផ្នែក​ទាំងអស់ ឬ​ផ្នែក​ណាមួយ​នៃ​ផែនទី​ឆ្នាំ​១៩០៧ គួរ​ត្រូវ​ប្រតិបត្តិ​តាម ?
កម្ពុជា​គួរតែ​ឈ្នះ​ចំពោះ​សំណួរ​ទី​មួយ ។ តុលាការ​បាន​សម្រេច​កាលពី​ឆ្នាំ​២០១១​ថា ជម្លោះ​ទំនងជា​បាន​កើត​ឡើង​មែន​រវាង​ភាគី​ទាំង​ពីរ ហើយ​ការ​លើក​ឡើង​នៅ​ក្នុង​សវនាការ​ផ្ទាល់មាត់​ថ្មីៗ​នេះ​ពុំ​មាន​អ្វី​ដែល​ គួរ​ឱ្យ​ចៅក្រម​ត្រូវ​សម្រេច​ផ្ទុយ​ពី​នេះ​ឡើយ ។ នៅ​ក្នុង​យុត្តិសាស្ត្រ​ដែល​ពាក់ព័ន្ធ ពុំ​មាន​ការ​កំណត់​អំពី​អាជ្ញាយុកាល​ស្តីពី​ការ​បកស្រាយ​ឡើង​វិញ​នូវ​ សាលក្រម​តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ​ទេ ហើយ​ជម្លោះ​ក៏​ពុំ​ចាំ​ត្រូវ​តែ​កើត​មាន​ឡើង​ជា​ផ្លូវការ​ដែរ ។ ជម្លោះ​នោះ​ចាំបាច់​ត្រូវ​តែ​ជាប់​ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​ផ្នែក​នៃ​សេចក្តី​ សន្និដ្ឋាន​របស់​សាលក្រម ឬ​ផ្នែក​នៃ​សេចក្តី​សំអាង​ដែល​ត្រូវ​បាន​ចាត់​ទុក​ថា «ពុំ​អាច​ផ្តាច់​ចេញពី​សាលក្រម​បាន» ។ យ៉ាង​ហោច​ណាស់ នៅ​ក្នុង​ឯកសារ​ដែល​ភាគី​ទាំង​ពីរ​បាន​ដាក់​ជូន​តុលាការ​យុត្តិធម៌​ អន្តរជាតិ​ចាប់​តាំងពី​ឆ្នាំ​២០១១ បាន​ចង្អុល​បង្ហាញ​ថា ភាគី​ទាំង​ពីរ​មាន​ការ​បកស្រាយ​ផ្ទុយ​គ្នា​ចំពោះ​ឃ្លា​នៅ​ក្នុង​សេចក្តី​ សន្និដ្ឋាន​ដែល​និយាយ​យោង​ទៅ «ទឹកដី​នៃ​ប្រទេស​កម្ពុជា» និង «តំបន់​ក្បែរ» ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ ។ ជាង​នេះ​ទៅ​ទៀត ក្រុម​មេធាវី​កម្ពុជា​បាន​បង្ហាញ​នូវ​ភស្តុតាង​យ៉ាង​ច្រើន​ដែល​បញ្ជាក់​ថា ជម្លោះ​អំពី​ការ​បកស្រាយ​គឺ​ពុំ​មែន​ជា​រឿង​ថ្មី​នោះ​ទេ ។ ពេញ​មួយ​ទសវត្សរ៍​ឆ្នាំ​១៩៦០ សម្តេចព្រះ​នរោត្តម សីហនុ និង​អ្នក​ផ្សេងៗ​ទៀត បាន​សម្តែង​នូវ​ការ​មិន​សុខចិត្ត​ចំពោះ​ការ​ដាក់​ទាហាន​របស់​ថៃ និង​ការ​ដាក់​របង​ខ្សែលួស​បន្លា​នៅ​ក្នុង​តំបន់​ជម្លោះ​ដែល​មាន​ទំហំ​៤.៦​ គីឡូម៉ែត្រ​ក្រឡា ។​
ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ
សំណួរ​ដែល​លំបាក​ជាង​នេះ​ ថា​តើ ឬ​ដល់​កម្រិត​ណា​ដែល​សេចក្តី​សំអាង​របស់​តុលាការ​គួរតែ​ត្រូវ​បាន​បកស្រាយ​ ភ្ជាប់​ទៅ​នឹង​សេចក្តីសន្និដ្ឋាន​នៃ​សាលក្រម​ឆ្នាំ​១៩៦២ ដែល​ដាក់​ឱ្យ​ប្រតិបត្តិ​តាម ។ ដូច​ដែល​ក្រុម​អ្នក​ច្បាប់​ថៃ​បាន​សង្កត់ធ្ងន់ ថា​តុលាការ​បាន​បដិសេធ​យ៉ាង​ច្បាស់​នូវ​សំណើ​របស់​កម្ពុជា​ដែល​សុំ​ឱ្យ​ សម្រេច​លើ​ស្ថានភាព​គតិយុត្តិ​នៃ​ផែនទី​ឆ្នាំ​១៩០៧ នៅ​ក្នុង​ផ្នែក​សេចក្តី​សន្និដ្ឋាន​នៃ​សាលក្រម ។ ប្រទេស​ថៃ​បាន​អះអាង​ពុំ​មែន​ដោយ​មិន​សម​ហេតុផល​នោះ​ទេ​ថា ការ​មិន​សម្រេច​លើ​ស្ថានភាព​គតិយុត្តិ​នៃ​ផែនទី​នេះ បង្ហាញ​ថា តុលាការ​បាន​មើល​ឃើញ​អំពី​ស្ថានភាព​នៃ​ព្រំដែន និង​រឿង​ប្រាសាទ​ថា​ជា​សំណួរ​គតិយុត្តិ​ដាច់​ដោយ​ឡែក​ពី​គ្នា ហើយ​ថា កម្ពុជា​គឺ​ស្វែងរក​ការ​សម្រេច​មួយ​ដែល​តុលាការ​ធ្លាប់​បាន​បដិសេធ​រួច​ហើយ​ កាលពី​ឆ្នាំ​១៩៦២ ។ ប៉ុន្តែ​ការ​លើក​ឡើង​នេះ គឺ​មាន​បញ្ហា ។
ដូចដែល​ក្រុម​មេធាវី​កម្ពុជា​បាន​លើក​ឡើង​នៅ​ទីក្រុង​ឡាអេ​ដូច្នេះ​ដែរ​ថា គេ​មិន​អាច​និយាយ​សំដៅ​ទៅ​រក «ទឹកដី» កម្ពុជា​នៅ​ក្នុង​សេចក្តី​សន្និដ្ឋាន​ឱ្យ​បាន​ប្រសើរ​នោះ​ឡើយ ដោយ​ពុំ​បានដឹង​ថា​ទឹកដី​នោះ​នៅ​កន្លែង​ណា ។ ដើម្បី​សម្រេច​អំពី​អធិបតេយ្យភាព​ជុំវិញ «តំបន់​ជម្លោះ» ដែល​តុលាការ​បាន​កំណត់​ថា​ជា «តំបន់​ប្រាសាទព្រះវិហារ» តុលាការ​បាន​ប្រកាស​ថា​សំណួរ​ដែល «ពិតប្រាកដ» និង «សំខាន់» នៅ​ក្នុង​សំណុំរឿង​នេះ​គឺ «ថា ​តើ​ភាគី​ទាំង​ពីរ​យល់ព្រម​ទទួលយក​ផែនទី​ឆ្នាំ​១៩០៧ ​និង​ខ្សែបន្ទាត់​ដែល​បញ្ជាក់​នៅ​លើ​ផែនទី​នោះ​ថា​បាន​កើត​ចេញពី​លទ្ធផល​នៃ​ ការ​កំណត់​ខ្សែបន្ទាត់​ព្រំដែន​នៅ​ក្នុង​តំបន់​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ​ដែល​ផ្តល់ ​នូវ​លក្ខខណ្ឌ​សម្រាប់​ភាគី​ទាំង​ពីរ​ក្នុង​ការ​ប្រតិបត្តិ​តាម​ដែរ​ឬ​ យ៉ាងណា» ។ ក្រោយ​ពី​ការ​វិភាគ​យ៉ាង​យូរ តុលាការ​បាន​សម្រេច «​យក​តាម​ខ្សែបន្ទាត់​ដូច​ដែល​បាន​គូស​ឱ្យ​នៅ​ក្នុង​ផែនទី​ឆ្នាំ​១៩០៧ នៅ​ក្នុង​តំបន់​ជម្លោះ» ។ ការ​សម្រេច​បែប​នេះ បាន​ដាក់​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ​ឱ្យ​ស្ថិត​នៅ​ក្នុង​ទឹកដី​កម្ពុជា​ និង​បាន​ធ្វើ​ឱ្យ​សេចក្តី​សំអាង​របស់​តុលាការ​ពុំ​អាច​កាត់​ផ្តាច់​ចេញពី​ សេចក្តី​សន្និដ្ឋាន​របស់​ខ្លួន​បាន​ឡើយ​ នេះ​បើ​យោង​តាម​ក្រុម​មេធាវី​កម្ពុជា ។​
ការ​អះអាង​របស់​កម្ពុជា​ដែល​ថា សាលក្រម​នេះ​បាន​សម្រេច​ចំពោះ​ខ្សែបន្ទាត់​ព្រំដែន​ទាំងមូល ដែល​ត្រូវ​បាន​គូស​នៅ​លើ​ផែនទី​ឆ្នាំ​១៩០៧ ក៏​មាន​បញ្ហា​ដែរ ។ បើ​ទោះបីជា​ពាក្យ​ថា​ «ទឹកដី​កម្ពុជា» តម្រូវ​ឱ្យ​មាន​ការ​និយាយ​យោង​ខ្លះទៅ​ដល់​សេចក្តី​សំអាង​របស់​តុលាការ​ ទាក់ទង​នឹង​ព្រំដែន​ក៏​ដោយ ក៏​តុលាការ​ពុំ​មាន​បំណង​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​ខ្សែបន្ទាត់​ព្រំដែន​កម្ពុជា-ថៃ​ ទាំងមូល​នោះ​ទេ ក្រៅពី​តំបន់​ជម្លោះ​មួយ​ច្បាស់​លាស់​តែ​ប៉ុណ្ណោះ ។ ប្រការ​នេះ រួម​ជាមួយនឹង​ការ​បដិសេធ​ពុំ​ព្រម​ចេញ​សេចក្តី​ប្រកាស​របស់​តុលាការ​ស្តីពី​ ស្ថានភាព​របស់​ផែនទី​ឆ្នាំ​១៩០៧ នៅ​ក្នុង​សេចក្តី​សន្និដ្ឋាន​របស់​សាលក្រម បាន​ធ្វើ​ឱ្យ​មាន​អំណះអំណាង​ថា តុលាការ​ទទួល​ស្គាល់​ផែនទី​ទាំងមូល​នៅ​ក្នុង​សេចក្តីសន្និដ្ឋាន​របស់​ សាលក្រម​មិន​សូវ​រឹងមាំ​នោះ​ទេ ។ ចំណុច​សំខាន់​ពិតប្រាកដ​នៃ​ជម្លោះ​គឺថា​ តើ​ដី​ទំហំ​៤.៦​គីឡូម៉ែត្រ​ក្រឡា​ដែល​ស្ថិត​នៅ​ភាគ​ខាងលិច​នៃ​ប្រាសាទ​ ព្រះវិហារ​ អាច​ត្រូវ​បាន​ចាត់​ទុក​ថា​ជា​ផ្នែក​នៃ «តំបន់​ក្បែរ​ប្រាសាទ​ដែល​ស្ថិត​ក្នុង​ទឹកដី​កម្ពុជា» ដែរ​ឬ​ទេ ។ ក្រុម​អ្នក​ច្បាប់​ថៃ​បាន​អះអាង​ថា លោក ឌិន អាឆេសុន ដែល​ជា​មេធាវី​កម្ពុជា​នៅ​ក្នុង​សំណុំរឿង​ដើម​បាន​ចាត់​ទុក​តំបន់​ជម្លោះ​ថា ​មាន​ទំហំ «តូច​ណាស់» ។ ទោះ​យ៉ាងណា​ក៏​ដោយ ភាគី​ថៃ​បាន​ជំទាស់​ទៅ​នឹង​ការ​និយាយ​យោង​ទៅ​ដល់​ពាក្យ​ថា «តំបន់» ឬ «បរិវេណ» របស់​ប្រាសាទ​ថា​វា​មាន​ទំហំ​ធំ​ទូលាយ​ពេក ។ គួរ​ឱ្យ​សោកស្តាយ សាលក្រម​ឆ្នាំ​១៩៦២ បាន​ផ្តល់​នូវ​ការ​ចង្អុល​បង្ហាញ​តិចតួច​ប៉ុណ្ណោះ ។ ការ​ខ្វះខាត​ភាព​ច្បាស់លាស់​នេះ​បាន​រួមចំណែក​ទៅ​ដល់​ភាព​ពុំ​ស្ថិតស្ថេរ​ និង​ធ្វើ​ឱ្យ​ការ​បកស្រាយ​សាលក្រម​ឡើង​វិញ​ជា​រឿង​ដែល​ចាំបាច់​និង​សម​ ស្រប ។​
តុលាការ​អាច​បញ្ជា​ត្រឹមតែ​ថា ប្រទេស​ថៃ​ត្រូវ​ដក​កងទ័ព​ដែល​ឈរ «នៅ​ប្រាសាទ» ។ ការ​បន្ថែម​ពាក្យ​ថា «តំបន់​ក្បែរ» ប្រាសាទ​នៅ​ក្នុង​សាលក្រម​បញ្ជាក់​ថា ​សេចក្តីសម្រេច​នេះ​មាន​ចេតនា​ភ្ជាប់​តំបន់​ខ្លះ​ដែល​នៅ​ហួស​ពី​បរិវេណ​នៃ​ តួ​ប្រាសាទ ។ ទោះបីជា​តំបន់​ក្បែរ​នោះ អាច​ត្រូវ​បាន​ពង្រីក​ទៅ​ខាងលិច​ប្រាសាទ​ចំនួន​ពីរ​បី​រយ​ម៉ែត្រ​ដូច​នៅ​ ក្នុង​ផែនទី​របស់​ភាគី​ថៃ​ក៏​ដោយ ក៏​នៅ​តែ​មាន​សំណួរ​ដដែល​ថា​ តើ​តំបន់​នោះ​ស្ថិត​នៅ​ក្នុង​ទឹកដី​របស់​ថៃ​​ឬ​ស្ថិត​ក្នុង​ទឹកដី​របស់​ កម្ពុជា ? ការ​អាន​សាលក្រម​នេះ​ដោយ​ភាគី​ថៃ​បង្ហាញ​ថា ចម្លើយ​គឺ​អាស្រ័យ​ទៅ​លើ​ការ​ព្រមព្រៀង​របស់​ភាគី ។ ប៉ុន្តែ ដោយសារ​ពុំ​មាន​កិច្ចព្រមព្រៀង​រវាង​ភាគី​ទាំង​ពីរ​ បទបញ្ញត្តិ​នេះ​គឺ​ពុំ​មាន​ប្រសិទ្ធភាព​អនុវត្ត​ទេ​នៅ​ភាគ​ខាងលិច​នៃ​តំបន់​ ក្បែរ​ប្រាសាទ ដែល​ជា​កន្លែង​តុលាការ​បាន​ដឹង​ជា​ស្រេច​ហើយ​ថា​មាន​ទាហាន​ថៃ​មួយ​ចំនួន​ បោះទីតាំង​នៅ​ទីនោះ ។​
ទោះបីជា​តុលាការ​បាន​បដិសេធ​ពុំ​ព្រម​ប្រកាស​អំពី​ព្រំដែន​ដែល​ស្ថិត​នៅ​ ក្នុង​តំបន់​ជម្លោះ​នៅ​ក្នុង​សេចក្តី​សន្និដ្ឋាន​របស់​សាលក្រម​ក៏​ដោយ ក៏​ចំណុច​នេះ​អាច​ឱ្យ​គេ​យល់​បាន​តាម​រយៈ​ការ​សម្រេច​របស់​តុលាការ​ដែល​ថា ភាគី​បាន​ទទួល​ស្គាល់​ផែនទី​ឆ្នាំ​១៩០៧ ។ តាម​រយៈ​ការ​ឱ្យ​ហេតុផល​បែប​នេះ តំបន់​នៅ​ក្នុង «តំបន់​ក្បែរ» ប្រាសាទ​នៅ​ក្នុង​ខ្សែ​ផែនទី​ឆ្នាំ​១៩០៧ ខាង​កម្ពុជា​ត្រូវ​ស្ថិត​នៅ​ក្នុង​ «ទឹកដី» ​កម្ពុជា ។ មធ្យោបាយ​ដែល​សមរម្យ​បំផុត​ក្នុង​ការ​កំណត់​តំបន់​ក្បែរ​ដែល​ពាក់ព័ន្ធ​នេះ គឺ​ត្រូវ​កំណត់​វិសាលភាព​នៃ​សាលក្រម​នេះ​មក​នៅ​ត្រឹមតែ​ទឹកដី​ជាប់​នោះ​ដែល​ តូច​បំផុត ដែល​មាន​ជម្លោះ​នៅ​ជាប់​នឹង​ប្រាសាទ​ភាគ​ខាងលិច និយាយ​ឱ្យ​ចំ​គឺ​ផ្នែក​តូច​មួយ​ដែល​មាន​ទំហំ​៤.៦​គីឡូម៉ែត្រ​ក្រឡា ។ តាម​រយៈ​ការ​កំណត់​វិសាលភាព​បែប​នេះ តុលាការ​គួរតែ​ធ្វើ​សេចក្តីសម្រេច​គាំទ្រ​កម្ពុជា ។​
ភាព​សាំញ៉ាំ​នៃ​សំណួរ​គតិយុត្តិ​ទាំង​អស់នេះ ឆ្លុះ​បញ្ចាំង​ឱ្យ​ឃើញ​អំពី​ភាព​ពុំ​ច្បាស់លាស់​នៃ​សាលក្រម ដែល​គួរ​ឱ្យ​សោកស្តាយ​បាន​បន្សល់​ទុក​នូវ​ចន្លោះ​ប្រហោង​បន្ត​ឱ្យ​មាន​ការ​ ខ្វែងគំនិត​គ្នា​ និង​ជម្លោះ​ចំពោះ​ការ​បកស្រាយ ។ ទោះបី​ភាគី​ណាមួយ​ទទួល​បាន​ជោគជ័យ​នៅ​ក្នុង​តុលាការ​ក៏​ដោយ រដ្ឋាភិបាល​ទាំង​ពីរ​នឹង​គោរព​យ៉ាង​ខ្ជាប់ខ្ជួន​នូវ​សាលក្រម​នេះ ។ សម្រាប់​ខាង​កម្ពុជា សេចក្តីសម្រេច​ជា​អន្តរជាតិ​នេះ បាន​ផ្តល់​នូវ​វេទិកា​យុត្តិធម៌​បំផុត​នៅ​ក្នុង​ការ​ដោះស្រាយ​វិវាទ​ ជាមួយនឹង​ប្រទេស​ជិតខាង​ដែល​ធំ និង​មាន​ឥទ្ធិពល​ជាង​ខ្លួន ។ សម្រាប់​រដ្ឋាភិបាល​របស់​លោកស្រី យីងឡាក់ ស៊ីណាវ៉ាត់ត្រា ការ​តតាំង​ផ្នែក​ច្បាប់​យ៉ាង​ខ្លាំងក្លា អាច​នឹង​ផ្តល់​ការ​ការពារ​ទល់​នឹង​ការ​ទាមទារ​ជាតិនិយម​ក្នុង​ស្រុក​ឱ្យ​មាន ​ការ​ចាត់​វិធានការ បើ​ទោះបីជា​សេចក្តីសម្រេច​របស់​តុលាការ​ពុំ​អាច​ទទួល​យក​បាន​ក៏​ដោយ ។ ភាគី​ទាំង​ពីរ​បាន​បញ្ចោ​ញ​សមត្ថភាព និង​ធ្វើការ​តតាំង​យ៉ាង​ខ្នះខ្នែង​នៅ​ក្នុង​តុលាការ ។ សេចក្តី​សម្រេច​របស់​តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ​ស្តីពី​បញ្ហា​នេះ នឹង​ផ្តល់​ដល់​ភាគី​ទាំង​ពីរ​នូវ​ខ្សែ​បែងចែក​ដ៏​មាន​សារប្រយោជន៍​មួយ ពោល​គឺ ឱកាស​ដើម្បី​ងាក​ចេញពី​នយោបាយ​ចម្រូងចម្រាស​នៃ​អតីតកាល​ថ្មីៗ​នេះ ​ដែល​បាន​ជួយ​ប្រមូលផ្តុំ​ក្រុម​ជាតិ​និយម​ឱ្យ​ជ្រក​ក្រោម​ស្លាក​ទង់ជាតិ​ ប្រទេស ប៉ុន្តែ​ប្រការ​នេះ​មាន​ជាប់​ទាក់ទង​តិចតួច​ណាស់​ទៅ​នឹង​ផលប្រយោជន៍​ យូរអង្វែង​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ​របស់​ប្រទេស​ទាំង​ពីរ ៕
ចន ឆរឆីអារី
ទស្សនាវដ្តី​ស្វែងរកការពិត លេខ​១៦១ ខែ​ឧសភា ឆ្នាំ​២០១៣

No comments:

Post a Comment